Arbejdsmarkedspolitikkens
opgave er at påvirke udbud og efterspørgsel på arbejdskraft på de enkelte
delmarkeder samt arbejdsmarkedet generelt. Kort sagt er formålet med
arbejdsmarkedspolitikken altså, at sikre en bedre overensstemmelse mellem udbud
og efterspørgsel på arbejdsmarkedernes delmarkeder.
De
arbejdsmarkedspolitiske instrumenter kan overordnet set inddeles i fire grupper,
baseret på den måde man påvirker arbejdsmarkedet. Disse ses herunder:
Den danske arbejdsmarkedspolitik
Den
danske arbejdsmarkedspolitik er skiftet fra en passiv til en aktiv
arbejdsmarkedspolitik siden begyndelsen af 1990’erne. Før dette var
arbejdspolitikken præget af en passiv arbejdsmarkedspolitik, som er
kendetegnet ved at man sigter på at sikre de arbejdsløse en ordentlig
levestandard gennem høje dagpenge og derudover lader dem passe sig selv. Når
man taler om en aktiv arbejdsmarkedspolitik, fokuserer man på at forbedre de
enkeltes chancer for at klare sig på arbejdsmarkedet gennem både frivillige og
tvungne foranstaltninger.
Ny indførte arbejdsmarkedspolitiske
foranstaltninger siden midten af 1990’erne:
Øget uddannelse
- Tilskud til efteruddannelseskurser
- Unge motiveres til yderligere uddannelse
Skabelse af flere jobs
- Aktiveringsordninger
Ændring af institutionelle forhold
- Kortere periode for modtagelse af arbejdsløshedsunderstøttelse
- Tidlig aktivering
- Harmonisering af regler for kontanthjælp og dagpenge
- Andre aktører end AF kan formidle jobs
- Beskæring af kontanthjælp til visse grupper
- Stramme rådighedsregler
Kendetegn ved den danske
arbejdsmarkedspolitik:
- Lav jobbeskyttelse - lempelige fyringsregler i mange brancher
- Stramme rådgivningsregler
- Favorable dagpengeregler - høj kompensationsgrad
- Aktiv arbejdsmarkedspolitik
Det er
altså let at afskedige folk i Danmark. Dette medfører, at arbejdsgiverne ikke
er nervøse for at ansætte igen i opsvingstider, da man hurtigt kan fyre igen.
Modsat har man lange opsigelsesvarsler og krav på fratrædelsesgodtgørelse i
lande som Tyskland og Sydeuropæiske lande. Dette medfører en stor forsigtighed
i ansættelsesfasen, da det både er dyrt og tager lang til at skille sig af med
arbejderne igen, hvis det skulle blive aktuelt.
Man er
i Danmark udsat for nogle barske regler på arbejdsmarkedet i forhold til andre
lande. Dog har vi ret favorable dagpengeregler. Danmark har en aktiv arbejdsmarkedspolitik,
som er et fleksibelt arbejdsmarked kombineret med gunstige dagpengeregler. Den
danske arbejdsmarkedsmodel betegnes Flexicurity, som er en kombination af
fleksibilitet og social sikkerhed.
På
billedet nedenunder ses eksempler på arbejdsmarkedspolitik i forskellige
EU-lande:
Der er
altså 4 forskellige
arbejdsmarkedspolitiske modeller, nemlig den skandinaviske, den sydeuropæiske,
den angelsaksiske og den centraleuropæiske model. I de sydeuropæiske lande og
derudover lande som Tyskland, Belgien og Finland fører man en passiv
arbejdsmarkedspolitik. Disse lande har et ufleksibelt arbejdsmarked, hvilket
betyder, at der er høj jobbeskyttelse. Her stiller man ikke så store krav til
de arbejdsløse. Der er endvidere ikke så meget hjælp at hente, hvis man går hen
og bliver arbejdsløs. Dette betyder også, at disse lande har en høj strukturel
ledighed.
Analyser hvilken
betydning indvandrere har for arbejdsmarkedspolitikken i Danmark
Behovet
for at identificere sig med en gruppe og forsvare denne identitet mod personer,
der er fremmede og ikke hører hjemme, er en del af de grundlæggende træk ved
mennesket. Herved tildeles fremmede individer negative træk.
Disse
negative holdninger har medført alt fra opbakning til en restriktiv
indvandrerpolitik, herunder blandt andet tilslutning til begrænsninger i
antallet af mennesker, der får lov til at komme til et givent land og bosætte
sig, til fordomme og stereotyper, herunder tilslutning til udsagn som ”Indvandrere
tager vores job” og ”Indvandrere misbruger velfærdssystemer”, eller modstand
mod idéen om ægteskab mellem en indfødt og en udlænding.
Hvis en
dansker er i en usikker økonomisk situation, er der en tendens til at være mere
tilbøjelig til at have negative holdninger om indvandre. Her betragter de
indvandrere som konkurrenter om de sociale ydelser og om jobs. Derudover
spiller uddannelse en vigtig rolle. Lavere uddannelse kan føre til negative
holdninger om udlændinge. Lavt uddannede kan hurtigt se verden i sort og hvid,
som i os og dem.
I en
situation med stigende arbejdsløshed, vil disse negative holdninger om
indvandrerne især blive forstærket, da problemet om at få integreret
indvandrerne er en stor økonomisk byrde for Danmark. På den måde vil de
negative holdninger om indvandrerne måske fører til en mere skærpet
arbejdsmarkedspolitik, der kan indskrænke de sociale ydelser for den danske
befolkning.
For at
undgå en stor økonomisk byrde for samfundet i form at indvandrere, er det
vigtigt, at der bliver gjort en indsats for at få dem integreret på det danske
arbejdsmarked. Dette skal gøres i form af sprogkurser, uddannelse,
efteruddannelse osv. Dette vil medføre, at arbejdsmarkedspolitikken bliver mere
aktiv i og med, at der bliver taget mere hånd om befolkningen og i dette
tilfælde indvandrerene. Det kan også medføre et strammere rådighedskrav. En
stor del af indvandrerne i den erhvervsaktive alder, står nemlig uden for
arbejdsmarkedet. I fremtiden når der igen er gang i samfundet og brug for
arbejdskraft, vil indvandrerne kunne se sig nyttig af det danske samfund. Samtidig
står samfundet overfor en udfordring med ældrebyrden, hvilket betyder, at der
fremover vil være mangel på arbejdskraft i den erhvervsaktive alder, hvis
Danmark skal kunne forsørge de ældre.
Dette
vil altså kunne komme danskerne til fordel, da indvandrerne på denne måde
bliver selvforsørgende og endda samtidig imødegår ældrebyrden som udfordringen.
Dette kan påvirke danskernes negative syn på indvandrer, da indvandrerne nu vil
spille en mere positiv økonomisk rolle for Danmark og ikke længere ses som
konkurrenter. Alt dette vil medføre en endnu mere aktiv arbejdsmarkedspolitik i
Danmark.
Vurder
om Rina Ronja Kari’s udsagn om det danske dagpengesystem i forhold til et
fælles europæisk dagpengesystem er velbegrundet.

Rina Ronja kommer ikke i dybden
med sin begrundelse. Hun kommer ikke med noget belæg for hendes tvivl om, at
det danske system ikke ville kunne overleve denne harmonisering. Bagefter
erkender hun, at dette ikke vil betyde undergangen for det danske
dagpengesystem. I og med at hun er medlem af
parlamentets udvalg for beskæftigelse og sociale anliggender, samt koordinator
på arbejdsmarkedsområdet for hele venstrefløjsgruppen, må vi antage, at hun ved
noget om emnet, da hun er tæt på parlamentets arbejde med emnet. Set på
artiklens indhold er jeg personligt ikke overbevist, da hun ikke har begrundet
sig. Hun nævner ikke noget om de faktiske konsekvenser for dette. Bagefter udtaler et parlamentsmedlem for Venstre og næstformand i udvalget for beskæftigelse, at det ikke kan lade sig gøre at blive enige om sådan et system. Danskerne ønsker ikke at sænke deres niveau for dagpenge, og det gør lande med andre lignende modeller heller ikke. Chef for den britiske centralbank "Bank of England", Mark Carney, vurderer fejlen ved EU's økonomi. Den er fanget i en gældsspiral, hvor den eneste udvej er at medlemslandene begynder at dele risici og dermed undgå nogle af de kæmpestore økonomiske problemer i EU-landende. Ulla Tørnæs mener ikke, at der er nogen opbakning i Parlamentet til fælles dagpengeregler eller den solidaritetsmodel, som Rina Ronja forventer. Alt i alt er Rina Ronja's vurdering ikke opbakket og velbegrundet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar